تگ متادسکریپشن چیست؟

متادسکریپشن‌ها تگ‌های اچ‌تی‌ام‌ال هستند که توضیح مختصری از محتویات صفحات وب را به ما می‌دهند، متادسکریپشن‌ها معمولا در صفحات نتایج موتورهای جستجوگر برای نمایش خلاصه‌ای از صفحه مورد نظر استفاده می‌شوند.

متادسکریپشن چیست؟

اگرچه تگ‌های متادسکرپشن در رتبه بندی‌های موتور جستجوگر بی ارزش هستند، اما در جمع آوری کاربر کلیک‌محور، از طریق فهرست نتایج موتورهای جستجو به‌شدت حائز اهمیت هستند. این پاراگراف‌های کوتاه فرصتی برای یک وبمستر هستند تا به تبلیغ محتوی برای جستجوگر بپردازد و آن‌ها را مطلع کند که آیا صفحه ای که در نتایج مشاهده می‌شود شامل اطلاعاتی که آن‌ها بدنبال آن هستند، هست یا نه.

کد نمونه:

    <head>
    <meta name="description" content="این متن شرح صفحه شما است" />
    </head> 

در متن متادسکریپشن باید کلیدواژه‌ها را هوشمندانه انتخاب کنید، همینطور باید توضیحی قانع کننده برای جستجوگر بسازید که او را به کلیک کردن تشویق کند. رابطه مستقیم با صفحه و یگانگی هر متادسکریپشن در هر صفحه رمز موفقیت است یک متن مناسب باید بین ۱۵۰ تا ۱۶۰ کاراکتر باشد.

بهترین نحوه انجام کار

متنی قانع کننده بنویسید، تگ متادسکریپشن عملی مشابه تبلیغات را انجام می‌دهد. این متن، خوانندگان را به کلیک کردن روی لینک صفحه در نتایج جستجو ترغیب می‌کند، این موضوع بخش بسیار مهمی از بازاریابی بر اساس جستجو است.

ساخت یک توضیح خواندنی و قانع کننده با استفاده از کلیدواژه‌های مهم، می‌تواند به بهبود میزان کلیک‌خور از یک صفحه کمک کند. کلیدواژه‌ها برای بالا بردن حداکثری میزان کلیک‌خور در صفحات نتایج موتور جستجوگر بسیار موثر هستند، همانطور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید گوگل و سایر موتورهای جستجوگر، کلیدواژه‌های موجود در توضیحات را وقتی با کلمه سرچ شده تطبیق یابد برجسته (Bold) می‌کنند.

متادسکریپشن در نتایج جستجو

طول توصیه شده

متادسکرپشن‌ها می‌توانند هر مقدار طولانی باشند اما موتورهای جستجوگر خلاصه‌های بیشتر از ۱۶۰ کاراکتر را کوتاه می‌کنند. بهترین کار این است که متادسکریپشن را بین ۱۵۰ تا ۱۶۰ کاراکتر نگه داریم.

از تگ‌های متادسکریپشن تکراری خودداری کنید

مانند تگ‌های عنوان، مهم است که متادسکریپشن‌های هر صفحه یکتا باشند، درصورتی که محتوای سایت شما به صورت داینامیک تولید می‌شود می‌توانید هنگام ذخیره کردن محتوا پس از ایجاد یا ویرایش چک کنید که آیا متادسکریپشن جدید قبلا برای صفحه‌ی دیگری استفاده شده است یا خیر.

متادسکریپشن ملاکی برای رتبه دهی گوگل نیست

گوگل در سپتامبر سال ۲۰۰۹ اعلام کرد که نه متادسکریپشن‌ها و نه متاکلیدواژه‌ها عاملی در الگوریتم رتبه‌دهی گوگل برای جستجوی وب نیستند، گوگل از متادسکرپشن‌ها فقط برای برگرداندن نتایج جستجو (وقتی که جستجوگرها از عملگرهای جستجوی پیشرفته برای تطبیق محتوی متاتگ استفاده می‌کنند) و همینطور به منظور دریافت پیش نمایش خلاصه شده در صفحات نتایج جستجو بهره می‌برد. لازم به ذکر است که متادسکریپشن‌ها در جستجوهای عادی وب تاثیری بر الگوریتم رتبه دهی گوگل ندارند.

علامت نقل قول " موجب حذف دسکریپشن می‌شود

هرگاه که در متادسکرپشن علامت نقل قولی استفاده می‌شود گوگل توضیحات را حذف می‌کند. جهت جلوگیری از حذف متادسکریپشن بهترین کار این است که تمام کاراکترهای غیر حرفی عددی را از متادسکریپشن حذف کنیم. اگر علامت نقل قول در متادسکریپشن شما مهم است می‌توانید آن‌ها را به تک نقل قول (') تغییر دهید تا از حذف شدن جلوگیری کنید.

گاهی اوقات ننوشتن متادسکریپشن‌ها مشکل ساز نمی‌شود

گرچه عقل سلیم می‌گوید کلا بهتر است که یک متادسکریپشن خوب نوشته شود تا اینکه بگذاریم موتورهای جستجوگر صفحه مورد نظر را استخراج کنند، اما همیشه اینگونه نیست. از قانون کلی پیروی کنید که اگر صفحه توسط یک یا سه کلمه یا عبارت زیاد جستجو شده است دنبال متادسکریپشنی بروید که آن دسته از کاربرانی را که دنبال آن جستجو هستند هدف بگیرد.

اگر صفحه ترافیک Long Tail (سه یا بیشتر از سه کلیدواژه) را هدف گرفته، بطور مثال با وجود صدها مقاله یا ورودی‌های وبلاگ یا حتی یک کاتالوگ عظیم محصول ، گاهی اوقات بهتر است به موتورهای جستجوگر اجازه دهیم خودشان عبارت مرتبط را استخراج کنند، دلیلش ساده است: وقتی موتورها داده را استخراج می‌کنند، همیشه کلیدواژه‌ها و عباراتی پیرامون آنچه که کاربر به دنبال آن گشته را نمایش می‌دهند.

اگر وبمستر به اجبار متنی را برای دسکریپشن قرار دهد موتورهای جستجو نمی توانند متن مرتبط را بیابند. در برخی موارد، آن‌ها در هر صورت بر متادسکریپشن مسلط می‌شوند اما یک وبمستر نمی تواند همیشه به کلمات بیشتری که موتورهای جستجو در رابطه با موضوع سایت تشخیص میدهند تکیه کند.

هنگامی که تصمیم می‌گیرید که متادسکریپشن را استفاده کنید یا نه، در نظر داشته باشید که شبکه‌های اجتماعی مثل فیسبوک، معمولا از تگ دسکریپشن صفحه، وقتی که صفحه به روی سایتشان به اشتراک گذاشته می‌شود استفاده می‌کنند. بدون تگ متادسکریپشن، سایت‌های اشتراک جمعی ممکن است فقط اولین متنی که در صفحه پیدا می‌کنند را استفاده کنند. بستگی به اولین متن صفحه‌ی شما دارد، شاید تجربه کاربری دلچسبی را برای کاربرانی که با محتوای سایت شما از طریق اشتراک جمعی مواجه می‌شوند فراهم نکند.